Witamina B3 jak działa?

Początkowo witamina B3 miała inną nazwę - PP, ze względu na jej zdolność do zapobiegania wystąpieniu zadowolonej niebezpiecznej choroby - pelagry. Z czasem pojawiła się bardziej nowoczesna nazwa - niacyna. W roślinach witamina ta występuje w postaci kwasu nikotynowego i ma właściwości inne niż jej zwierzęcy odpowiednik, nikotynamid.

Korzyści z witaminy B3

Witaminę B3 zsyntetyzowano po raz pierwszy w 1867 roku Podczas przeprowadzania eksperymentów z kwasem nikotynowym, ale biologiczne znaczenie tego odkrycia zostało zrealizowane dopiero w 1937 roku. Wiele korzystnych właściwości niacyny tłumaczy się obecnością azotu w jej cząsteczce - zapewnia niezwykłą mobilność i zdolność do penetracji dowolnych komórek organizmu, omijając wolne rodniki. Witamina B3 jest rozpuszczalna w wodzie i dlatego nie jest w stanie się gromadzić i jest wydalana z różnymi płynami ustrojowymi i przenoszona z krwią. Może być również syntetyzowana (w nieznacznych ilościach) przez bakterie jelitowe, ale tylko w obecności witamin B6 i B2.

Jakie znaczenie ma witamina B3?

Główna funkcja

Jedną z głównych funkcji niacyny jest regulacja metabolizmu energetycznego w organizmie. Normalizuje poziom glukozy we krwi i odpowiada za kontrolowanie jego zużycia. Witamina B3 jest również niezbędna do funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego - dbając o zwiększenie zawartości 'dobrego' cholesterolu, nie tylko obniża poziom 'złego', ale także uczestniczy w syntezie hemoglobiny, rozszerza naczynia krwionośne i zmniejsza ryzyko zawału serca. Medycyna mitochondrialna wykorzystuje ją, jeśli chodzi o substancje mitochondrialne, które zawierają także inne składniki jak witamina b complex, witamina b12, witamina c, witamina d3, selen, witamina k2, l karnityna, kwas alfa liponowy, a także glutation.

Zalety witaminy B3

Niacyna jest również niezbędna do prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego - stymuluje produkcję enzymów w wątrobie, trzustce i soku żołądkowym, wspomaga wchłanianie białek roślinnych oraz wspomaga funkcjonowanie błon śluzowych jelit i jamy ustnej.Znaczące są zalety witaminy B3 w leczeniu chorób układu nerwowego. Jej działanie terapeutyczne może nie tylko stymulować pracę pamięci i myślenie asocjacyjne, ale także łagodzić schizofrenię. W rzeczywistości jest środkiem uspokajającym, może mieć działanie relaksujące i pomaga w stanach lękowych i bulimii.

Jakie pokarmy zawierają witaminę B3?

Minimalne dzienne spożycie witaminy B3 jest dość duże - 14 mg dla mężczyzn i 16 mg dla kobiet. Jednak uzyskanie go jest dość proste - w codziennej diecie musisz używać niemielonych zbóż i nierafinowanych ziaren, a także jeść grzyby i orzechy. Zwłaszcza w orzechach ziemnych (16 mg) i suszonych borowikach (93 mg) znajduje się dużo witaminy, a drożdże (36 mg) są uważane za najbardziej dostępne źródło. Należy pamiętać, że witamina B3 jest wchłaniana inaczej niż różne produkty spożywcze. Na przykład rośliny strączkowe staną się jej lepszym źródłem niż płatki zbożowe.

Jak objawia się niedobór witaminy B3 ?

Witamina B3

Bardzo trudno jest natychmiast zauważyć niewielki niedobór witaminy B3 , ponieważ jego objawy - bezsenność, drażliwość, bóle głowy, zmęczenie - zawsze można przypisać zmęczeniu. Brak witaminy B3 może powodować gwałtowny wzrost masy ciała lub odwrotnie brak apetytu, a także niewielki wzrost poziomu cukru we krwi.

© Copyright 2019 - Kopiowanie zabronione.